هرچند نبینی تو ولی ملت ایران ..شیریست که بر پرچم خورشید نشان است

۱۳۹۱ اردیبهشت ۱۸, دوشنبه

بنی صدر و مثلث "بیق"؛ از کتاب "یکرنگی" به قلم شاپور بختیار


چکیده بخشی از فصل چهارم کتاب یکرنگی به قلم شاپور بختیار (۱۹۸۲) که عمدتا در مورد شرح حال نخستین رییس جمهوری اسلامی ایران بوده است را اینجا می آورم.

شاپور  بختیار می نویسد:

دیری نپایید که امثال سنجابی و بازرگان از حلقه یاران آقای خمینی به کنار رفتند و حواریون جدیدش جایگزین آنها شدند. مثلث منحوسی که به "بیق" خوانده می شد؛ ابولحسن بنی صدر، ابراهیم یزدی و صادق قطب زاده.

اولین  خیمه شب بازی انتخابات، با انتخاب بنی صدر به ریاست جمهوری ایران آغاز شد. بنی صدر تحت لوای قوانین جمهوری اسلامی انتخاب شد که خود در پرداختش نقش داشت ولی بعد مدعی شد که حکومت کردن با این قاون اساسی ناممکن است. به دنبال همدستانی برای حفظ مقام خود شتافت و گزینه نخستش، تیره روزانی چون بازرگان و سنجابی بودند و مجاهدین هم از طرفی دیگر. 

بنی صدر دلخوش به پشتیبانی مردم و ارتش از خودش بود ولی هیچ کدام را در لحظه برکناری خود نداشت و در خیالات خود دلخوش ماند تا در نهایت حقیقت برای او هویدا شد؛ رای مردم به شخص او نبود که تنها برگزیده و مخلوق خمینی را حمایت کرده بودند. بنی صدر تا آخرین لحظه حضورش در وطن وفادار به خمینی ماند و می گفت که هرچه امام بگوید را می پذیرد و البته هم او بود که گفت برایش ایرانی بودن بدون اسلام بی معنی است. می گفت "ربح" با اسلام مغایر است که نتیجه آن می شد برچیدن بهره و بانک و ناگریز از توجیهاتی محیرالعقول می گشت. 

بنی صدر عامل موثری شد که ایران به سمت دیکتاتوری و ویرانی برود. به عنوان رییس شورای انقلاب، در انتخاب خلخالی مسوول بود و هیچ وجدان بیداری نیست که بتواند توجیه کند که او از قضایا بی اطلاع بوده است. عجیب که ادعای "حرمت انسانی" هم داشت؛ آتش بیار انقلاب که شاید بهترین تمثیلش، لاوال (سیاستمدار فرانسوی ومعاون مارشال پتن) باشد.

۷ نظر:

  1. آقای داریوش
    اول کمی مطالعه بفرمایید بعد درفشانی کنید
    اولا اینکه مجاهدین با سنجابی بازرگان در قبل از انقلاب دچار اختلافات سیاسی بسیار بودن
    در مورد بنی صدر هم همینطور
    مجاهدین هیچگونه شباهتی از نظر عقیدتی به بنی صدر نداشتن
    بنی صدر راست گرا بود مجاهدین چپ
    بنی صدر هم هیچ مشکلی با حکومت نداشت سند این حرفم سخنرانیهای مکرر خمینی
    خمینی بارها به ننی صدر گفت که از منافقین راهت را جدا کن به دامان ملت بازگرد
    یعنی از همان اول مشکل خمینی با بنی صدر این بود که چرا با مجاهدین رابطه دارد وگرنه هیچ مشکلی دیگر در کار نبود
    بنی صدر هم بالااجبار چون نیروی تشکیلاتی نداشت مجبور شد به سمت مجاهدین بیاد
    چون در آنزمان تنها مجاهدین بودن که یک نیروی تشکیلاتی سراسری در تمام کشور داشتن فداییها هم تقریبا چند پاره شده بودن
    اما بنی صدر در انزمان بد عمل نکرد بر عکس موسوی که مدام دم از قانون اساسی دوران طلایی زد بنی صدر حداقل حرفی از دوران طلایی و قانون اساسی آنزمان نزد ولی انچه که اشتباه بنی صدر بود بعد از ان اتفاق افتاد

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. عزیز جان من از خودم حرفی نزدم... عین کتاب رو خلاصه کردم!

      حذف
  2. سخنرانی بنیصدر در میتینگ 14 اسفند 59 را را گوش دادی؟؟
    حداقل کاری که بنی صدر در این سخنرانی میکنه اینکه میاد قضیه چماقداری و وابستگی چماقدارن به حزب جمهوری اسلامی را علنی میکنه و البته قضیه شکنجه در زندانها را کاملا در پشت تریبون بیان میکنه
    ایا موسوی بعد از گذشت 30 سال جرات داشت بیاد پشت تریبون از شکنجه جماقداری حرف بزنه؟؟
    من از بنی صدر بشدت بدم میاد ولی حداقل شجاعت او در آن برهه زمانی را نمیتوانم رد کنم
    ضمن اینکه زمانی که دادستانی اعلامیه ده ماده ای خودش را برای خلع سلاح گروههای مسلح را صادر کرد وقتی مجاهدین با صدور یک اطلاعیه خواهان حفظ آزادیهای اساسی در صورت خلع سلاح شدن بنی صدر رسما با صدور یک بیانیه اعلام کرد در صورت خلع سلاح شما(مجاهدین)من هیچ تضمینی برای حفظ آزادیهای شما نمیتوانم بدهم
    یعنی رسما به مجاهدین گفت سلاحهایتان را تحویل ندهید
    من نمیگم بنی صدر خوبه ولی حداقل در اون سالها تا حدودی خوب عمل کرد بعد از ان بود که با نوشتن نامه به خمینی خواهان بخشش شد
    بنی صدر ایرادهای زیادی داره ولی کنار موسوی امام زاده است

    پاسخحذف
  3. amsale banisadr va ghotbzadeh va bazargan va sanjabi va... 33 sal pish aruse zeshti ro ba girime faravoon be hejleye iran ferestadan!shadravan bakhtiar ke vaghean az madood ensanhaye Peyrove mosadeghe bozorg bud hameye talashesho kard ke bege in ooni nis ke mikhaid ama hamin dustan nazashtan!hame fekr mikardan be rahati mishe bade enghelab ghodrato az in khoonkhar gereft ama afsoos hame yeki yeki hazf shodan!hala ham hame chi tamum shode!nabshe ghabr hich faydei nadare!biain hame ba ham hadafemoon ro yeki konim azadie iran !har kasi ye ray dashte bashe ! in nahayate azadie!movaffagh bashid

    پاسخحذف
  4. ۱- آقای بختیار بهتر بود که قبل از بنی صدر، راجع به تعلق خودش به جماعت بیق ها سخنرانی میکرد، و مثلث "بیق" را تبدیل به مربع بیق میکرد. کسی که خود در کنار ارتجاع شاهنشاهی و کودتاچیان ۲۸ مردادی می ایستد، انهم با ادعای شاگردی مصدق، نمیتواند از نظر شعور سیاسی در سطح بالایی باشد. تکیه به دستگاه ارتجاع شاهنشاهی برای انجام اصلاحات دموکراتیک، انهم در حالیکه ۲۵ سال قبل از ان، همان دستگاه اصلاحات مصدق را با کودتایی آنچنان ننگین عقیم گذاشت، نشان دهنده بی خردی سیاسی و ناتوانی از درس گیری از تاریخ است.
    جالب است که طرفداران بختیار برای وی فضایل و مکارمی چون آینده نگری و پیش بینی وضعیت امروز ایران را قائلند. اما این جماعت توضیح نمیدهند که چرا چنین کسی با چنین توانی، در مقابل تسلیم ارتش به خمینی توسط سران ارتش آریامهری، بدستور ژنرال هویزر آمریکایی، غافلگیر شد!!!!؟ چرا چنین آینده به مراتب نزدیکتری را نتوانست پیشبینی نماید، انهم با سابقه کودتاگری این ارتش در ربع قرن پیش بدستور اربابان آمریکایی، انهم در مقابل رجل سنگین وزنی مثل مرحوم دکتر مصدق که آقای بختیار از لحاظ وجاهت ملی اصلا در مقابل وی به حساب هم نمیاید. با توجه به سابقه تاریخی مصدق در سال ۳۲ و دولت دکتر امینی در سال ۴۲، بختیار تنها تبدیل به ماسک اصلاح طلبانه رژیم آریامهری میشد تا مردم را به خانه ها بروند، تا زمانیکه جمهوریخواهان به کاخ سفید برگردند و چراغ سبز سرکوب را بدهند تا تمام دستاوردهای مبارزات مردم از آنها مصادره شود.
    ۲- با تمام اختلافاتی که با آقای بنی صدر دارم، معذلک رای مردم را به وی بخاطر دفاع از دستاوردهای آزادیخواهانه انقلاب مردم میدانم نه بخاطر اطاعت امر خمینی. آقای بختیار با چنین حرفی بار دیگر خرفتی سیاسی خود و تعلق راستینش به مربع بیق را به نمایش گذاشت. اتفاقا رای مردم به بنی صدر که در تبلیغات آنروزهای رسانه های ایران مخالف ولایت فقیه قلمداد میشد، تودهنی مردم به خمینی بود.

    پاسخحذف
  5. سلام دوست عزیز
    میشه لطف کنی برام یه دعوتنامه بالاترین بفرستی
    الان چند ساله به بالاترین میام دریغ از ثبت نام
    اینم وبلاگم http://www.greenfuture2010.blogspot.com/
    جی میلم ayande1388@gmail.com

    پاسخحذف
  6. یک مساله دیگر:
    فرق آقای بختیار با بنی صدر در اینست که بر خلاف بختیار، بنی صدر حاضر نشد برای بقا یک نظام ارتجاعی، تن به جذب شدن در درون ان سیستم دهد و با ایستادگی بر سر اصول، از خیر ریاست جمهوری در نظامی ارتجاعی گذشت. متاسفانه چنین چیزی را نمیتوان در مورد دکتر بختیار گفت که با پشت کردن به معلمش، مرحوم دکتر مصدق، تن به همکاری با رژیمی داد که حاصل کودتا بر علیه مصدق و حکومت دموکراتیکش بود. حکومتی که تمامی دستاوردهای مبارزه دموکراتیک مردم برای ملی شدن صنعت نفت و برقراری دموکراسی و آزادی را بر باد داد و زمینه ساز استقرار ارتجاع آخوندی شد.

    پاسخحذف

تمام نظرات را می‌‌خوانم و اگر سخن تازه‌ای باشد، پاسخ می‌‌دهم. تنها خط قرمز "خورشید نشان"، ناسزا گویی و آوردن واژگان توهین آمیز است که با پوزش بسیار، حذف می‌‌شوند; و بجز آن، پذیرای هر اندیشهٔ مخالفی هستم. از خوانندگان گرامی‌ خواهش می‌‌کنم که از باز کردن "لینک" هایی که در بخش گفتمان‌ و بوسیلهٔ کاربران ناشناس گذشته شده است خود داری کنند که برخی‌ از آنها مشکوک به آلودگی "تروجان" و "بد افزار" هستند!