هرچند نبینی تو ولی ملت ایران ..شیریست که بر پرچم خورشید نشان است

۱۳۹۳ خرداد ۱۴, چهارشنبه

محسن نامجو: می خواستم بگویم که پادشاه بیخود کرد که از آن گذرگه گذشت!



بی بی سی فارسی مصاحبه ای با محسن نامجو در مورد آلبوم تازه اش "از پوست نارنگی مدد" انجام داده است که به نکاتی از آن می پردازم. نخست این پرسش است که آیا بی بی سی فارسی با دیگر هنرمندان هم به مناسبت های دیگر گفتگو هایی اینچنینی ترتیب می دهد یا آیا دلیل انجام این مصاحبه، یکی از آهنگ های جنجالی آلبوم نامجو در مورد رضا شاه است؟ نکته دوم اینکه جالب است که بی بی سی فارسی در هنگام یاد کردن از روحانیون در اخبار خود، عناوین کامل آنان را -آیت الله یا حجت السلام- با احترام می خواند، ولی نوبت به رضا شاه که می رسد، حتما باید "رضا خان" بگوید تا شاید حسی از زورمندی شاه را بتواند به رخ بکشد! نکته سوم، برخورد یکجانبه مصاحبه گر بود که با لبخند های شیطنت آمیزش، گفته های بی منطق نامجو در مورد رضا شاه را تایید می کرد که البته خلاف پرنسیپ خبرنگاری است.  

و اما در مورد آهنگ رضا خان محسن نامجو در پست پیشین این وبلاگ نوشته بود (از اینجا بخوانید) و تاسف خوردم که چطور هنرمندی که خود فراری از نظام اسلامی به دنیای مدرن است، همان حرف های جمهوری اسلامی در مورد مدرنیته را تکرار می کند و آن را مساوی با بی بند و باری می پندارد! دیدن صحبت های نامجو در مورد این ترانه، بیشتر برای من تاسف انگیز است؛ جایی که باز تفسیر متحجرانه و عقب مانده خود از مدرنیته را تکرار کرد (لینک مصاحبه نامجو با بی بی سی فارسی).

نامجو پیشتر و به دلیل خواندن آهنگی ما مضمون قرآنی، نامه‌ ای برای عذرخواهی‌، خطاب به مادر خود و "مراجع عظام" و "ملت مسلمان"، در وبلاگ خود گذاشته بود که چنان ابراز ندامتی حتی تاسف و انتقاد جمعی از اهل هنر و فرهنگ را برانگیخت (از اینجا بخوانید). باید دید که آیا در مورد این ویدئو، نامجو لااقل شهامت این را دارد که به زیاده روی خود و فحاشی به کسی که برای بسیاری از ایرانیان شخصیتی قابل احترام است، اعتراف کند؟!


۱۲ نظر:

  1. in martika ravani karesh tohin kardan ast be quran be kurd be reza shah ,in namjo vaghean ravani ast v jai tasof v az badbakhti mast ke bbc ya voa ba hamchin mojood bimari mosaheba mikonand v hazyanhai aw ra tabligh mikonand

    پاسخحذف
  2. kheili ham khoob kari karde. taboo shekani dar har haalati khoobeh. Ye omr be hame bado bira migid, ta yeki mokhlefe shoma biroon az iran mige shaki mishid, choon taghate harfe motefavet ro nadarid.

    پاسخحذف
  3. نامجو يك جاكش و تخم حرام بيشتر نيست

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. جاكش و تخم حرام بي بي سي است
      اين بچه فقط نمك دان شكن است

      حذف
  4. من نمیدونم همه چرا سریع از هم شاکی میشن تا یکی از یکی انتقاد میکنه و غیره! اسم آلبوم رو خوب گذاشته و در بی بی سی هم خیلی با زرنگی دلیلش رو گفت. ولی نظرش راجع به مدرنیته تقریبأ در حد طالبان بود، ولی خودش خواننده است!! و مطلب دقیقأ همینجاست ، این پارادکسی بلای جان اکثریت جامعه ایران ماست. و تاریخ رو هم به این راحتیها نمیشه منکرش شد.

    پاسخحذف
  5. " نکته دوم اینکه جالب است که بی بی سی فارسی در هنگام یاد کردن از روحانیون در اخبار خود، عناوین کامل آنان را -آیت الله یا حجت السلام- با احترام می خواند، ولی نوبت به رضا شاه که می رسد، حتما باید "رضا خان" بگوید تا شاید حسی از زورمندی شاه را بتواند به رخ بکشد!"

    پس باید کاری کرد که بی بی سی این رویه فریبکارانه خود با آخوندها را نیز کنار بگذارد و آنها را با عنوان واقعی خودشان, مثل فریبکار یا دجال, خطاب نماید, نه آنکه جلوی برخورد و خطاب درستی را هم که بی بی سی نسبت به نوکر مخلوع انگلستان دارد, بگیریم. رضا خان به راستی قلدر است لقبش هم قلدر بود و به نام "رضا قلدر" معروف بود, چه شما خوشتان بیاید, چه نیاید.

    "و اما در مورد آهنگ رضا خان محسن نامجو در پست پیشین این وبلاگ نوشته بود (از اینجا بخوانید) و تاسف خوردم که چطور هنرمندی که خود فراری از نظام اسلامی به دنیای مدرن است، همان حرف های جمهوری اسلامی در مورد مدرنیته را تکرار می کند و آن را مساوی با بی بند و باری می پندارد! "

    مدرنیته ای که آزادی و دموکراسی از ان حذف شوند, حقوق مردم در ان نادیده گرفته شود و اساسا توسط یک مشت قلدر و دیکتاتور دزد و فاسد بوجود بیاید, نتیجه ای جز بی بند و باری نخواهد داشت. این بی بند و باری صرفا جنسی نیست, اخلاقی هم هست, بی مسولیتی هم هست.
    باز هم چه شما خوشتان بیاید و چه نیاید, سرکوبهای رژیم پهلوی, درست مثل سرکوبهای رژیم آخوندی, جامعه ایرانی را نسبت به سرنوشتش بی تفاوت و لاقید نمود. منفعت پرستی و دلال صفتی را زرنگی جلوه داد,.....مگر بی بند و باری چیست؟

    من نمیدانم چرا شما نسبت به ابراز آزادانه عقیده یک هنرمند تا این حد حساس هستید؟ چرا این هنرمند نباید حرفهایش را و عقایدش را نسبت به دیکتاتور مورد علاقه شما بگوید؟ فرق شماها با جمهوری اسلامی چیست؟ لابد دستتان به قدرت نرسیده وگر نه از زندان و شکنجه این هنرمند هم ابایی نداشتید.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. ببخشید : لطفا اگه ممکنه بفرمایید چه کسی میخواست جمهوری اعلام کنه و این آخوندها جلوش وایسادن؟
      میشه بفرمایید رضا شاه برای چی تبعید شد توسط انگلیسی ها؟
      میشه بفرمایید ایشون چند هزار دلار از کشور دزدیدن با خودشون بردن و اینکه رضا شاه آخر عمرشون چقدر پول داشتن؟
      میشه بفرمایید اون موقع کدوم کشور خاورمیانه دمکراسی به مفهوم امروزی بود و آیا اصلا با اون وضع پدربزرگ های ما در روستاها و شهرهایی که مانند روستا بودن چه جوری باید دمکراسی پیاده میشد؟
      ایشون کدوم اخلاق دزدی و دروغگویی رو رواج داد و دانشگاه تهران رو اتفاقا کی ساخت؟
      عقاید آزاد هنرمندانه یا فحش به کسی که ما همه مدیون خدمات اون هستیم؟....

      حذف
    2. "ببخشید : لطفا اگه ممکنه بفرمایید چه کسی میخواست جمهوری اعلام کنه و این آخوندها جلوش وایسادن؟ "

      پدر بیامرز اگر مردم رضا , چه به صورت شاه و چه به صورت رییس جمهور چه کسی را باید ببینند؟ مردم برای و رضا خان هم برای سرکوب قیام مشروطه و آنچه از ان باقی مانده بود, با کمک انگلستان کودتا کرد. حکومت سرکوبگر هم که جمهوری باشد یا پادشاهی. مشکل ما مردم با رضا خان نوکری ایشان برای بیگانگان و سرکوب و غارت مردم است.


      "میشه بفرمایید رضا شاه برای چی تبعید شد توسط انگلیسی ها؟"

      مصرفش برای انگلستان تموم شده بود. تازه یادش افتاده بود که برای آنکه قیمتش را برای ارباب انگلیسی بالا ببره با هیتلر و المانها نرد عشق ببازه. منتهی انگلیسیها این بازی خطرناک را تحمل نکردند و با تیپا بیرونش کردند.

      "میشه بفرمایید ایشون چند هزار دلار از کشور دزدیدن با خودشون بردن و اینکه رضا شاه آخر عمرشون چقدر پول داشتن؟".
      ایشان مقدار زیادی از جواهرات سلطنتی را با خود از ایران خارج کرد. منتهی بیشتر درایی این فرد, زمینهای مرغوب زراعی بود که از صاحبانشان بزور غصب کرده بود. بطوریکهرضا خانی که در ابتدای کودتا از عهده مخارجش بر نمیامد, پس از اخراجش از کشور, تبدیل به بزرگترین فئودال ایران شده بود.

      "میشه بفرمایید اون موقع کدوم کشور خاورمیانه دمکراسی به مفهوم امروزی بود و آیا اصلا با اون وضع پدربزرگ های ما در روستاها و شهرهایی که مانند روستا بودن چه جوری باید دمکراسی پیاده میشد؟"

      مگر انموقع هند و آمریکا چطور بودند؟ که دموکراسی هم داشتند؟ دموکراسی چه ربطی به وضعیت پدر بزرگهای ما دارد؟ مگر ان موقع وضعیت دهات هند یا آمریکا و پدر بزرگهای آنان چطور بود؟ چرا پدر بزرگهای ما که انقلاب مشروطه را به ثمر رساندند و تا قبل از کودتای سوم اسفند ١٢٩٩ از سطح قابل قبولی از دموکراسی برخوردار بودند,به ناگهان پس از کودتای انگلیسی سوم اسفند ١٢٩٩ بی لیاقت شدند و سطح آزادیهای فردی و سیاسی به ناگهان نزول شدیدی را تجربه کرد؟ چرا ایران را که اولین کشوری بود که در منطقه انقلاب مشروطه کرد, باید با کشورهای دیگر خاورمیانه مقایسه کرد؟


      "ایشون کدوم اخلاق دزدی و دروغگویی رو رواج داد و دانشگاه تهران رو اتفاقا کی ساخت؟ "

      ایشون و پسرش اخلاق نوکری, .تزویر, چاپلوسی و پنهانکاری را مثل هر دیکتاتور دیگری رواج داد.
      دانشگاه تهران را هم ساخت, همانطور که آقای رفسنجانی هم دانشگاه آزاد را ساخت.گوز به شقیقه چه ربطی دارد؟هند بهترین دانشگاه های منطقه خود را دارد که بعضی از آنها در حد استانداردهای پیشرفته جهانی هستند, به مراتب قویتر از دانشگاه تهران. این دانشگاه ها تماما ساخته انگلستان هستند ولی کدام هندی با شرفی استعمار انگلستان را حلوا حلوا میکند و روی سرش میگذارد؟ بدتر از ان خود را مدیون استعمار انگلستان میداند؟

      "عقاید آزاد هنرمندانه یا فحش به کسی که ما همه مدیون خدمات اون هستیم؟..."

      شما را نمیدانم. من مدیون ایشان نیستم بلکه بخاطر دزدیها, خیانتها و جنایتهایی که در حق مردم کرده مقصر و محکوم میدانم. نوه ایشان هم باید ابتدا پولهای دزدی بابا و بابا بزرگش را به مردم ایران یعنی صاحبان اصلی این اموال پس دهد, و از مردم ایران بابت تمامی جنایات پدر و پدر بزرگش عذرخواهی نماید, تا چه خود, چه پدر و چه پدر بزرگش بیش از این مدیون مردم ایران نباشند.
      از ان گذشته, ابراز عقیده به هر صورتی, حتی به صورت فحش هم آزاد است.صد البته اگر حرف غیر منطقی و غیر موجه باشد, مردم خود بهترین داورند و به چنین حرفهایی اعتنا نمیکنند. مشکل شما اینست که این حرفهایی که ایشان به رضا خان زده همگی درست و مکتوب و مستند هستند.

      حذف
    3. "ببخشید : لطفا اگه ممکنه بفرمایید چه کسی میخواست جمهوری اعلام کنه و این آخوندها جلوش وایسادن؟ "

      پدر بیامرز اگر مردم رضا خان را نخواهند, چه به صورت شاه و چه به صورت رییس جمهور, چه کسی را باید ببینند؟ مردم برای آزادی دست به انقلاب مشروطه زدند و رضا خان هم برای سرکوب قیام مشروطه و آنچه از ان باقی مانده بود, با کمک انگلستان کودتا کرد. حکومت سرکوبگر هم که چه جمهوری باشد یا پادشاهی. مشکل ما مردم با رضا خان نوکری ایشان برای بیگانگان و سرکوب و غارت مردم است.


      "میشه بفرمایید رضا شاه برای چی تبعید شد توسط انگلیسی ها؟"

      تاریخ مصرفش برای انگلستان تموم شده بود. تازه یادش افتاده بود که برای آنکه قیمتش را برای ارباب انگلیسی بالا ببره با هیتلر و المانها نرد عشق ببازه. منتهی انگلیسیها این بازی خطرناک را تحمل نکردند و با تیپا بیرونش کردند.

      "میشه بفرمایید ایشون چند هزار دلار از کشور دزدیدن با خودشون بردن و اینکه رضا شاه آخر عمرشون چقدر پول داشتن؟".
      ایشان مقدار زیادی از جواهرات سلطنتی را با خود از ایران خارج کرد. منتهی بیشتر دارایی این فرد, زمینهای مرغوب زراعی بود که از صاحبانشان بزور غصب کرده بود. بطوریکه رضا خانی که در ابتدای کودتا از عهده مخارجش بر نمیامد, پس از اخراجش از کشور, تبدیل به بزرگترین فئودال ایران شده بود.

      "میشه بفرمایید اون موقع کدوم کشور خاورمیانه دمکراسی به مفهوم امروزی بود و آیا اصلا با اون وضع پدربزرگ های ما در روستاها و شهرهایی که مانند روستا بودن چه جوری باید دمکراسی پیاده میشد؟"

      مگر انموقع هند و آمریکا چطور بودند؟ که دموکراسی هم داشتند؟ دموکراسی چه ربطی به وضعیت پدر بزرگهای ما دارد؟ مگر ان موقع وضعیت دهات هند یا آمریکا و پدر بزرگهای آنان چطور بود؟ چرا پدر بزرگهای ما که انقلاب مشروطه را به ثمر رساندند و تا قبل از کودتای سوم اسفند ١٢٩٩ از سطح قابل قبولی از دموکراسی برخوردار بودند,به ناگهان پس از کودتای انگلیسی سوم اسفند ١٢٩٩ بی لیاقت شدند و سطح آزادیهای فردی و سیاسی به ناگهان نزول شدیدی را تجربه کرد؟ چرا ایران را که اولین کشوری بود که در منطقه انقلاب مشروطه کرد, باید با کشورهای دیگر خاورمیانه مقایسه کرد؟ چرا ما باید برای گرفتن دموکراسی چشم به راه تبدیل آخرین کشور باقیمانده خاورمیانه ای به دموکراسی باشیم؟ چرا ما باید عقب باشیم؟


      "ایشون کدوم اخلاق دزدی و دروغگویی رو رواج داد و دانشگاه تهران رو اتفاقا کی ساخت؟ "

      ایشون و پسرش اخلاق نوکری, .تزویر, چاپلوسی و پنهانکاری را مثل هر دیکتاتور دیگری رواج داد.
      دانشگاه تهران را هم ساخت, همانطور که آقای رفسنجانی هم دانشگاه آزاد را ساخت.گوز به شقیقه چه ربطی دارد؟هند بهترین دانشگاه های منطقه خود را دارد که بعضی از آنها در حد استانداردهای پیشرفته جهانی هستند, به مراتب قویتر از دانشگاه تهران. این دانشگاه ها تماما ساخته انگلستان هستند ولی کدام هندی با شرفی استعمار انگلستان را حلوا حلوا میکند و روی سرش میگذارد؟ بدتر از ان خود را مدیون استعمار انگلستان میداند؟

      "عقاید آزاد هنرمندانه یا فحش به کسی که ما همه مدیون خدمات اون هستیم؟..."

      شما را نمیدانم. من مدیون ایشان نیستم بلکه بخاطر دزدیها, خیانتها و جنایتهایی که در حق مردم کرده مقصر و محکوم میدانم. نوه ایشان هم باید ابتدا پولهای دزدی بابا و بابا بزرگش را به مردم ایران یعنی صاحبان اصلی این اموال پس دهد, و از مردم ایران بابت تمامی جنایات پدر و پدر بزرگش عذرخواهی نماید, تا چه خود, چه پدر و چه پدر بزرگش بیش از این مدیون مردم ایران نباشند.
      از ان گذشته, ابراز عقیده به هر صورتی, حتی به صورت فحش هم آزاد است.صد البته اگر حرف غیر منطقی و غیر موجه باشد, مردم خود بهترین داورند و به چنین حرفهایی اعتنا نمیکنند. مشکل شما اینست که این حرفهایی که ایشان به رضا خان زده همگی درست و مکتوب و مستند هستند.

      حذف
  6. و بی بی سی، باید خوانندگان یادشان باشد که صادق صبا انتخابات سال 88 را کودتا نخواند و از استفراغ نژاد حمایت کرد. بی بی سی از خمینی هم دفاع و جوری از ملکه ی قاتلشان حمایت که گویی خودشان صدها قرنه که انگلیسی هستند. کلن انگلیسی جماعت که اکثرن فاقد شعور و هوشند و هرچه دارند از غارت آلمان به دست آورده اند. وجدانم آسوده است که سال ها بدون این که یک آهنگ از این خواننده و نه هنرمند گوش کرده باشم به بقیه گفتم از حمایت و نگاه کردن به این هرزه ی بی سروپا دست بردارید. مرتیکه ی لاشی برای مطرح کردن چه خودفروشی ها که نمی کند.

    پاسخحذف
  7. بی بی سی که همیشه دشمن این ملت و حامی هرکسی بوده که بتونه به هویت ملت ایران توهین کنه . ولی متاسفانه امثال این به اصطلاح هنر مندان هستند که بدلیل ضعف شخصیتی -مثل اعتیاد و ...- اجیر این سیستم ها میشن.
    فراموش نکنیم که رضا شاه پدر تجدد ایرانه و مثل ترکیه که به آتاتورک احترام میذارن ما بخاطر خدماتش مدیون ایشون هستیم.
    دو نکته رو هم بگم: 1. دوستان عزیز که انتقاد می کنن لطفا فحاشی نکنن که از سبک کارای انگلیسی ها و نامجوها نشه 2. شبکه من و تو، یه ویژه برنامه برای رضا شاه درست کرده بود که لطفا همه اونو نگاه کنن. با تشکر

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. "بی بی سی که همیشه دشمن این ملت و حامی هرکسی بوده که بتونه به هویت ملت ایران توهین کنه"

      آقای نامجو به ملت ایران توهین نکرده, فقط به رضا خان قلدر توهین کرده. البته توهین هم نکرده, واقعیت را گفته. منتهی واقعیت همیشه تلخ است.

      "فراموش نکنیم که رضا شاه پدر تجدد ایرانه و مثل ترکیه که به آتاتورک احترام میذارن ما بخاطر خدماتش مدیون ایشون هستیم."

      پدر تجدد ایران ستار خان و باقر خان هستند و نه رضا قلدر. رضا قلدر تنها پدر "دیکتاتوری سکولار" است و بس.
      از ان گذشته علت احترام ترکها به اتا ترک آنست که وی هرگز دزدی نکرد و تا آخر عمرش همان سبک زندگی را داشت, در حالیکه رضا خان از جمله با غصب بهترین زمینهای کشاورزی و به بیگاری کشیدن صاحبان آنها تبدیل به بزرگترین فئودال ایران شد.

      حذف

تمام نظرات را می‌‌خوانم و اگر سخن تازه‌ای باشد، پاسخ می‌‌دهم. تنها خط قرمز "خورشید نشان"، ناسزا گویی و آوردن واژگان توهین آمیز است که با پوزش بسیار، حذف می‌‌شوند; و بجز آن، پذیرای هر اندیشهٔ مخالفی هستم. از خوانندگان گرامی‌ خواهش می‌‌کنم که از باز کردن "لینک" هایی که در بخش گفتمان‌ و بوسیلهٔ کاربران ناشناس گذشته شده است خود داری کنند که برخی‌ از آنها مشکوک به آلودگی "تروجان" و "بد افزار" هستند!